2013-08-25

 

Łódź, 25-08-2013 r.

Szanowni Państwo Dyrektorzy Szkół!

W imieniu Dyrekcji ŁCDNiKP oraz Zespołu Projektu zwracam się do Państwa z prośbą
o upowszechnienie poniższej informacji.

Uczniowie z dysfunkcjami zdrowotnymi – wiedzieć i umieć wspierać

Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Działanie 9,4

 

Ustawa o Systemie Oświaty z 1999 r. D.U.nr 12, poz. 96 z późniejszymi zmianami 
oraz rozporządzenie MEN z 17.11.2010 Dz.U 228 w poz.1487 nakładają obowiązek przygotowania nauczycieli do różnorodnych zadań opieki zdrowotnej nad uczniami .

Z przeprowadzonych wśród nauczycieli  ankiet wynika, że w szkołach  uczy się ponad 20% uczniów
z różnymi  dysfunkcjami zdrowotnymi - schorzeniami neurologicznymi w szczególności padaczką, cukrzycą, niedosłuchem, zaburzeniami komunikacji językowej, autyzmem, zespołem Aspergera 
i ADHD. O skali problemu świadczą też dane przedstawione przez: szpital CZMP - rocznie jest hospitalizowanych z powodu padaczki ponad 420 dzieci w wieku szkolnym  z terenów objętych wsparciem , Uniwersytecki Szpital Kliniczny nr 4 im. Marii Konopnickiej UM w Łodzi -zarejestrowanych ponad 250 dzieci i młodzieży z Łodzi i z miast ościennych z cukrzycą typu 1.

Pomoc w tym zakresie jest ważnym i powszechnie akceptowanym zadaniem systemu oświaty. Istnieją potrzeby zorganizowanego doskonalenia pedagogów dla realizacji profesjonalnej opieki szkolnej nad uczniami z dysfunkcjami zdrowotnymi, jak też objęcia ich opartym na innowacyjnym, wykorzystujących najnowsze badania naukowe, programie doskonalenia. Przygotowany projekt szkolenia ma na celu osiągnięcie przez kadrę dydaktyczną szkół i placówek odpowiedniego
do potrzeb edukacyjnych stanu przygotowania do zajęć  z uczniami objętymi dysfunkcjami zdrowotnymi.

Efektem realizowanego projektu będzie pomoc w zapewnieniu dziecku/uczniowi wsparcia               
i zindywidualizowanej pomocy, w zależności od dokonanego na poziomie szkoły rozpoznania zarówno specyficznych trudności, jak i uzdolnień dziecka. Doświadczenia wielu krajów,                 
a także nasze, polskie doświadczenia szkolnictwa integracyjnego wskazują, że dzieci                      
 z zaburzeniami rozwoju i tzw. specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nie muszą uczyć się                 
w odrębnych szkołach i być izolowane od swoich rówieśników. Mogą uczyć się i być razem
ze wszystkimi pod warunkiem, że będziemy chcieli je bliżej poznać, dostrzec ich podobieństwo
i odrębność oraz uwzględnić obydwie właściwości w procesie uczenia, wychowania i budowania przyjaznych relacji z otoczeniem.

W projekcie są realizowane zajęcia dla nauczycieli obejmujące następujące moduły.

  1. Organizowanie i udzielanie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej 
    oraz pomocy przedmedycznej w świetle nowych regulacji prawnych (5h)
  2. Praca z uczniem chorym na padaczkę (25h)
  3. Praca z uczniem chorym na cukrzycę (8h)
  4. Praca z uczniem dotkniętym zaburzeniami niedosłuchu i  zaburzeniami komunikacji językowej (20h)
  5. Praca z uczniem dotkniętym autyzmem, zespołem Aspergera i ADHD (20h)
  6. Organizacja pracy zespołów i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla uczniów oraz kart indywidualnych potrzeb ucznia                   
    i planów działań wspierających (20h)

 

Zajęcia odbywają  się w grupach  15 osobowych i są prowadzone  z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania – uczenia się przez wybitnych znawców przedmiotu: profesorów nauk medycznych, pedagogów z wieloletnim doświadczeniem w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kurs trwa 98 godzin, po jego zakończeniu uczestnicy otrzymują zestaw materiałów wspierających a także certyfikat ukończenia szkolenia. 

Projekt realizowany jest od czerwca 2012 r. i udział w szkoleniu jest bezpłatny. Biuro Projektu znajduje się w siedzibie Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego
w Łodzi przy ul. Kopcińskiego 29, tel. 42 678 33 78, e-mail: dysfunkcje@wckp.lodz.pl, strona internetowa: www.dysfunkcje.wckp.lodz.pl

 

Zapraszamy do udziału w ostatniej już edycji kursu „Uczeń z dysfunkcjami zdrowotnymi – wiedzieć, umieć wspierać” realizowanego w ramach POKL Priorytet IX, Działanie 9.4

Zajęcia będą się odbywać w siedzibie ŁCDNiKP ul. Kopcińskiego 29 od połowy września do końca października 2013 r. w dwóch grupach:

  1. w trybie weekendowym (piątek godz. 15.00-20.00, sobota, niedziela godz. 9.00-16.00)
    lub
  2. w ciągu tygodnia (wtorek, środa, czwartek godz. 15.00-20.00)

Kartę Zgłoszenia pobraną ze strony ŁCDNiKP prosimy przesłać  faksem lub zgłosić udział telefonicznie 42 678 33 78 w. 208

Z góry dziękuję za przekazanie informacji nauczycielom Państwa szkół i serdecznie zapraszam
do udziału w zajęciach.

 

Z wyrazami szacunku,

Barbara Wrąbel
Koordynator Projektu